جرم‌های نسوز بدون سیمان

 

جرم‌های نسوز بدون سیمان (None-Cement Castables)

 

مجتمع تولیدی فرآورده‌های نسوز آذرخش که یکی از برترین تولیدکننده‌های جرم‌های ریختنی آلومینایی است، در تازه ترین دستاورد خود موفق به تولید جرم‌های نسوز بدون سیمان شده است. جرم‌های ریختنی بدون سیمان به جرم‌هایی اطلاق می‌شوند که مطابق استاندارد ASTM زیر ۰٫۲% درصد CaO داشته باشند. با این روش می توان جرم هایی تا ۹۹% آلومینا را تولید نمود.
برخلاف اتصال سیمان که پیوندی هیدرولیکی ایجاد می‌کند و باعث تشکیل آب در پیوند شیمیایی می‌­شود، در جرم‌­های ریختنی با اتصال نانو سیلیس کلوئیدی چنین پیوندی تشکیل نمی‌­شود و اتصال با ژلاسیون ایجاد می‌شود. بنابراین، اتصال سیلیسی شامل یک پیوند شیمیایی است که وقتی جرم ریختنی تحت حرارت‌دهی آب‌زدایی می‌شود شکسته نمی‌شود. از آنجا که آب از نظر شیمیایی پیوند برقرار نمی­‌کند، آب موجود در ساختار ژل قادر است در دماهای بسیار کمی (۱۰۰درجه سانتیگراد) خارج شود.

در نتیجه استحکام اولیه جرم های نانو باند در دماهای پایین‌تر و سریعتر انجام می‌شود که این موضوع مهمی در نصب جرم‌هاست. به طور معمول سرعت خشک شدن جرم‌های بدون سیمان حدود یک سوم جرم‌های سیمان دار است. همچنین به علت ایجاد یک شبکه سه بعدی، استحکام جرم‌های بدون سیمان در دماهای بالاتر بیشتر از جرم‌های کم سیمان و به طور کلی سیمان دار است. به طور کلی حضور سیمان در کنار سیلیس موجود در جرم، باعث می‌شود خواص گرم جرم افت کند. به همین دلیل است که در دهه های گذشته، توسعه جرم های سیمان دار از جرم‌های پر سیمان شروع شده و به سمت جرم‌های متوسط سیمان، کم سیمان و فوق کم سیمان پیش رفته است.

موضوع دیگری که مزیت جرم‌های بدون سیمان نسبت به جرم های سیمان دار محسوب می‌شود آن است که به دلیل اضافه کردن بایندر مخصوص در جرم، این بایندر در جرم‌های بدون سیمان به صورت توزین شده و آماده است، بر خلاف جرم های سیمان دار که ممکن است به علت خطای اپراتور، درصد بیشتر یا کمتری آب مخلوط گردد، این جرم‌ها دقیقا به اندازه مناسب دارای بایندر خواهند بود و خطای اپراتوری در نصب آنها ایجاد مشکل نخواهد کرد.

از محصولات دیگری که می‌توان با جرم‌های بدون سیمان تولید کرد می‌توان به بلوک کف کوره پیش گرم نورد و دلتای کوره قوس الکتریکی اشاره نمود. 

این شرکت آمادگی خود را برای تامین این محصول برای کاربرد در صنایع متقاضی اعلام می دارد. 

 

 

 

 

 

 


کاتالوگ فنی - Datasheet
فارسی